När de läste sagan för kamraterna övade de både på muntligt framförande och på att ge samt ta "kritik". Vi har nosat lite på något som kallas för "Two stars and a wish" och testat att använda oss av den modellen. Jag tror att det är bra att barnen tidigt lär sig att ge och ta emot feedback som hjälp för att förbättra sitt arbete. Det är också viktigt att de vågar visa upp sitt arbete för varandra och framföra saker muntligt. I processen får de även möjligheten att inspireras och lära av de andra. Det är inte meningen att de ska jämföras med varandra men det är svårt för dem att veta hur deras arbeten kan bli bättre om de inte får exempel att lära av.
Som vi vuxna vet är det svårt att ge konstruktiv kritik och det krävs mycket träning så nu tränas det för fullt. :) Jag arbetar med kamratbedömning på många olika sätt och försöker få det till en naturlig del i allt vi gör.
Nedan kan ni läsa kort om modellen och vill ni veta mer så fråga mig gärna eller läs vidare på sidan jag länkat till.
Hälsningar
Cissi
"Denna modell är en av de mest kända och mest uppskattade modeller för kamratrespons. Eleverna fokuserar på att vid responsen börja med att lyfta två saker (two stars) som de tycker är bra i det arbete som de ska ge respons på. Avslutningsvis ger eleverna förslag på en sak som de tycker att kamraten kan utveckla i arbetet (a wish). För att "two stars and a wish" ska fungera riktigt bra krävs att läraren själv använder modellen i sin feedback till eleverna så att de kan utveckla stategier för hur det kan se ut. Det krävs också att man som lärare strukturerar upp arbetet och styr in kamratresponen på det som den ska beröra, dvs. innehållet. Ge gärna eleverna frågestöd och konkreta tips på vad de kan lyfta i responsen."
(http://www.bedomningforlarande.se/formativaprocesser/5/3)
1 kommentar:
Skicka en kommentar