Hej!
I måndags såg vi en film som introduktion på arbetet med Barnkonventionen. Den handlar om hur världen skulle sett ut om vi reducerat den till en by med endast hundra personer. I filmen blev det tydligt hur ojämn fördelningen av resurser och pengar är i världen. Detta väckte många funderingar hos barnen och den stora frågan blev hur det kan vara så i världen att några få har jättemycket medan många inte har något alls. Vad svarar man på det?
I fredags pratade vi lite om de olika artiklarna i Barnkonventionen och under veckan som kommer fortsätter vi det arbetet på olika sätt. Barnen ska bli indelade i grupper och på valfritt sätt redovisa en artikel ur Barnkonventionen så att de visar att de själva förstått dess innebörd och samtidigt kan lära andra.
Vi har under veckan arbetat en hel del med väder, väderkartor och vädersymboler. Barnen har fått analysera några väderkartor och sedan skrivit en väderpresentation där de skulle använda ämnesspecifika ord och begrepp. De var superduktiga!
Vi har också fortsatt med skrivprojektet, teknik, matte och En läsande klass. Allt har gått bra och klassen har arbetat på bra. Vi har dock under veckan haft en del diskussioner gällande vår arbetsmiljö.
Det har en tendens att bli ganska snackigt i klassen just nu. Detta gäller speciellt om det är någon annan än jag som har lektionen. Det är ju självklart inte okej att snacka bort lektionstid eller att störa lektionerna genom att kommentera och avbryta eller tramsa när klasskamrater och/eller lärare pratar. Jag vill uppmana er att prata med ert barn om detta. Arbetsron i klassen har varit alldeles utmärkt under största delen av deras skoltid och vi vill att det ska fortsätta så! Om lektionstiden snackas bort så får man helt enkelt arbeta på rasterna också och dessutom kommer det bli bra mycket mer att ta hem och göra klart. Detta tror jag inte att de är så sugna på…
Jag vill inte att ni ska ta detta som att det är något stort problem men jag vill inte heller att det ska bli det så därför är det viktigt att vi agerar.
För att avsluta veckobrevet positivt vill jag berätta att de gör ett kanonbra arbete med förberedelserna för sagovandringen. De är engagerade och positiva och samarbetar jättebra! Det märks att de tycker det är väldigt roligt!
Det är bra om de tar med sig kläder och rekvisita till skolan så snart som möjligt hälsar Katta.
Ha en finfin vecka!
Cissi och Katta
Viktigt!
- Regnkläder måste finnas!
- Idrottskläder- fint väder=utegympa!
Viktiga datum:
- Storsamling kring Barnkonventionen 22/10
- Pedagogisk fm 23/10, Katta, Gun och Linda är borta då
- Sagovandring med matsäck 24/10
Nästa vecka:
Veckans mål: kunna berätta vad barnkonventionen är, kunna återberätta en text, kunna formulera och lösa matematiska problem
- Måndag Läsläxa kap 8 (måndag- torsdag), matteläxa multiplikationstabell 7
- Tisdag Läxa Nyhetsjakten (till måndag)
- Onsdag Arbete med Sagovandringen istället för idrott
- Torsdag Idrott och slöjd
- Fredag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar