Vi har tagit hjälp av tallinjen, linjaler och klossar och tillsammans försökt att förstå, beskriva och samtala om matematiken.
I dagens uppgift arbetade barnen i par med uppgiften att bygga en figur och beskriva den för kompisen så att han/hon sedan kunde bygga en likadan. För att öka svårighetsgraden försökte några att göra identiska figurer även färgmässigt.
Med uppgiften övade de på rumsuppfattning och att använda begrepp som höger, vänster, ovanför och nedanför samtidigt som de fick öva på att beskriva tydligt och att lyssna och följa en instruktion. Det var en kul övning som klassen klarade galant. Alla tyckte det var roligt även om många sa att det var svårt.
Underbara ungar, ni är så duktiga! Det är en ära att få arbeta med er!!!
Hälsningar
En stolt fröken Cissi
![]() |
Skutta på tallinjen och skriva det på mattespråk. |
Vi bygger utifrån en given mall. |
Kluriga elever |
- Du beskriver och jag bygger.... -Fröken, kolla vi klarade det! |
5 kommentarer:
Vilket arbete ni gör både barn och vuxna!
Ni är så duktiga!
Stor fredagskram
Karin (Axels mamma)
Ni är verkligen smarta allihop, bra jobbat alla barn och pedagoger!
Anna, Adams mamma
Ni är så smarta allihop, bra jobbat alla elever och pedagoger!
Anna, Adams mamma
Hallo!
Det får ni gärna. Vi kommer att visa er rymdraketerna och dockorna.
Ni är välkomna till Opalen måndag den 19:e november kl.12.30. Om ni vill göra raketer eller dockor kan vi hjälpa er. Om ni vill se på något annat så kan ni bara fråga.
Good bye, see you later
2G
Hej på er!
Ni är så duktiga alla barn och fröknar, det är så kul att läsa vad ni gör på dagarna!
Trevlig Helg!
önskar Anna-Carin Charlie´s mamma
Skicka en kommentar